Het volume van je afhaal verhogen?
Dat doe je zo!

Het volume van je afhaal verhogen? Dat doe je zo!

Afhaal wordt steeds belangrijker. Tijdens corona kreeg afhaal een fikse boost, en voor heel wat zaken is het ook een blijver. Mooi meegenomen, want het gaat vaak om extra sales en marge. In dit artikel geven we je het belang van afhaal mee en enkele praktische tips & tricks om je volume te verhogen.

Mensen bestellen meer en meer online en daar zijn heel wat redenen voor. Het gebruiksgemak, het feit dat het voordeliger dan effectief op restaurant te gaan en de waaier aan afhaal- en leveringsmogelijkheden, spelen allemaal mee. Maar hoe breng jij nu jouw afhaalmogelijkheden het best onder de aandacht? Wij geven je 7 praktische en onmiddellijk toepasbare vuistregels mee.

7 tips om je volume in afhaalmaaltijden te verhogen

Tip 1 Begin bij je bestaande klanten

Tip 1

Begin bij je bestaande klanten

Waarom het verder zoeken als je potentiële klanten voor afhaal al gekend zijn: de bestaande klanten van je zaak. Maak op je website duidelijk dat je aan afhaal doet, geef een flyer mee, zet het op het kassaticket en/of stuur een nieuwsbrief naar je huidige klanten. Stuk voor stuk manieren om je volume te verhogen. Ook je social media kanalen kunnen ingezet worden om je volgers te informeren en te stimuleren om gebruik te maken van takeaway.

Tip 2 Positioneer je eigen zaak

Tip 2

Positioneer je eigen zaak

De promotie overlaten aan maaltijdbezorgers is leuk en aardig, maar elke transactie kost je veel geld en je kunt heel moeilijk je eigen imago bepalen. Door zelf je eigen communicatie te bepalen en afhaalmogelijkheden op te zetten, houd je touwtjes in handen. Zo kun je ook perfect bepalen wat je wil accentueren waar je op wil inzetten. Het overbrengen van beleving wordt ook bij afhaal steeds belangrijker, gezien de concurrentie. Bovendien houd je op deze manier meer marge over, al hoef je de maaltijdbezorgers niet helemaal links te laten liggen: dit kan aanvullend werken.

Tip 3 Zorg dat je gevonden wordt

Tip 3

Zorg dat je gevonden wordt

Zijn mensen op zoek naar jouw aanbod, dan moet je gevonden worden. Bekijk waar je je webshop kunt registreren, overweeg Google Ads en zorg dat je te vinden bent op Google Mijn Bedrijf. Voor specifieke niches, zoals bijvoorbeeld snackbars, zijn er ook afzonderlijke sites. Hoe beter je gevonden wordt, hoe groter de kans op verkoop.

Tip 4 Maak het proces zo eenvoudig mogelijk

Tip 4

Maak het proces zo eenvoudig mogelijk

Maak het proces zo eenvoudig mogelijk

Afhaal bestellen moet je kinderlijk eenvoudig maken. Allerlei toeters en bellen kunnen de aandacht afleiden van datgene wat echt telt: een bestelling noteren. Maar ook het afhalen zelf moet vlot kunnen. Lukt het qua ruimte, overweeg dan een afzonderlijke afhaalzone, werk met displays waarop aangeduid welke bestelling klaar staat en zorg dat alles soepel loopt en de dagelijkse werking zo min mogelijk verstoord. Zorg er voor dat je vaste gasten geen hinder ondervinden van de afhaal, maar laat hen juist ook overwegen om de volgende keer met afhaal te werken!

Tip 5 Maak optimaal gebruik van jouw bestelplatform

Tip 5

Maak optimaal gebruik van jouw bestelplatform

Opties zoals bijvoorbeeld sauzen toevoegen, variaties aan producten toevoegen zodat er makkelijk gekozen kan worden, goed scorende menu’s bovenaan zetten en slimme suggesties op het einde van het bestelproces? Het zijn net al die extraatjes en het makkelijker maken van het bestelproces die het totale bestedingsbedrag verhogen!

Tip 6 Verpakking en kwaliteit

Tip 6

Verpakking en kwaliteit

Afhaal vergt een goede verpakking en sommige gerechten lenen zich beter tot takeaway dan andere. Houd daar rekening mee als je je kaart gaat bepalen voor afhaal. Je klanten verwachten een bepaalde kwaliteit die je bij voorkeur overtreft. Zorg dat je deze kunt garanderen, ook bij de mensen thuis. Anders gaat dit ten koste van de reputatie van je zaak en dat zou zonde zijn.

Tip 7 Reken correct en zorg dat je het trekt

Tip 7

Reken correct en zorg dat je het trekt

Afhaal is mooi, maar komt wel bovenop het draaien van je zaak. Zorg dat je voldoende capaciteit hebt om het aan te kunnen. Bovendien is een goede prijscalculatie belangrijk. Houd rekening met eventuele marge die je moet afstaan, de verpakking … zodat online bestellingen een mooie marge opleveren.

Met een bestelplatform als one2three krijg je het volgende:

Een webshop die je kan koppelen met Facebook, Google en vele andere websites.

De mogelijkheid om jouw verwerkingscapaciteit goed in te regelen, zodat alles beheersbaar blijft

Een platform dat eenvoudig te gebruiken is, zowel voor de horeca-ondernemer als de klanten

Vele mogelijkheden om het bestelbedrag hoger te maken, met suggesties, opties, promoties, …

Inzichten in de bestelgegevens, zodat je gemakkelijk kan bijsturen

Koppelingen met verschillende systemen, waaronder Growzer om de foodcost te optimaliseren

Met een bestelplatform als one2three krijg je het volgende:

Een webshop die je kan koppelen met Facebook, Google en vele andere websites.

De mogelijkheid om jouw verwerkingscapaciteit goed in te regelen, zodat alles beheersbaar blijft

Vele mogelijkheden om het bestelbedrag hoger te maken, met suggesties, opties, promoties, …

Een platform dat eenvoudig te gebruiken is, zowel voor de horeca-ondernemer als de klanten

Inzichten in de bestelgegevens, zodat je gemakkelijk kan bijsturen

Koppelingen met verschillende systemen, waaronder Growzer om de foodcost te optimaliseren

Meer weten?

Weten hoe je afhaal optimaal faciliteert?

Wil je weten wat one2three kan bijdragen en hoe ons ecosysteem je ondersteunt?

Contacteer ons voor een vrijblijvende demo en we vertellen je er meer over!